Görev Beni Çağırıyor... Seni de...

6 Kasım 2008 Perşembe

Kışın Kadim Dostumuz Soba...



Evinde soba yakan kaç kişi var aranızda?

Bu dördüncü senem. Dört senedir soba yakıyoru(m)z. İşten geldikten sonra ilk işim sobayı yakmak oluyor. Bugün de 2008 yılının ilk soba yakma eylemini gerçekleştirdim. Gazamız mübarek olsun!...

Yakıtımız ise; kömür, fındık kabuğu ve kağıt. Alınan kömür ve fındık kabuğunu apartmanın tepesine çıkartmak soba keyfinin zahmetleri arasında. İlk sene kömürleri taşırken bir hafta kas ve adale ağrısı çekmiştim. Evimin iki metre kare büyüklüğünde ki, penceresiz en küçük odası odunluk olarak tasarlanmış. Kömürleri ve fındık kabuğunu oraya koyuyoruz. İlk sene fındık kabuğuyla birlikte evime davetsiz misafirler de gelmişti. Fareler!.. Bir iki tane de değil, bir sürü. Aslında bir iki tane gelmişti ama aile planlamasından haberi olmayan fareler iki iken on olmuşlardı. Evimin içine girmesin diye, kovayı doldururken kendimi farelerle birlikte o odaya hapsederdim. Odaya, fareleri yakalamak için yapıştırıcı , öldürmek için zehir, avlamak için kapan koymuştum. Bu üç tuzaktan en çok yapıştırıcıya yakalanıyorlardı. Fareler, yakalanıp ölen diğer fareleride yemek için tekrar yapıştırıcıya yakalanmışlardı. Konu dağıldı farkettim, hemen toparlıyorum. Konu sobaydı yalnış hatırlamıyorsam...

Sobamız kovalı... Kovanın en altına; kovanın yarısına kadar kömür, kömürün üstüne fındık kabuğu, en üste ise kağıt koyup; kovayı sobanın içine yerleştiriyoruz. Sonra ateşle, kağıdı birleştirdiğim zaman ortaya çıkan alevle, sobamı tutuşturuyorum. Fındık kabuğunun ısısı düşük oluyor ama yanarken kömürüde yakmasıyla odamız yavaş yavaş ısınmaya başlıyor.

Sıcak odadan çıktığınız andan itibaren bir koşuşturmaca başlar. Soğuk iliklerinize işlemesin diye çabucak tuvalete gider gelirsiniz, mutfağa koşturarak gidip meyveleri yıkarsınız, diğer odada unutulan telefonun sesini son anda farkeder, koşarak alıp gelirsiniz sıcacık odaya. Soba zahmettir, cefadır, eziyettir... Bir o kadar da keyiftir, mutluluktur, samimiyettir. En zahmetsiz iş ise çay içmektir. Sobanın üstünde ki çaydanlık hiç soğumaz ve her daim lezzetlidir. Kışın fukaralar tüp bittiği zaman aç kalacağız diye korkmazlar. Soba yemek pişirmek için biçilmiş kaftandır. Hatta güzine ise sobanız ekmek pişirebilir, patates közleyebilir, fındık kavurabilirsiniz. Keyfi ve yararı cefasından daha fazladır sobanın. Yazın ayrı odalara dağılan ev ahalisini bir odaya toplamayı başaran kadim dostum sobaya bir alkış istiyorum.

6 yorum:

  1. Yaşasın soba ve mutluluğundan vazgeçmeyen dostların gönülleri.Kestaneyi de unutma hafif ıslatıp tuzlayarak pişirirsen çok lezzetli oluyorlar ,afiyet olsun.Sıcacık odalar mutluluk getirsin.

    YanıtlaSil
  2. çocukluğum sobalı bir evde geçti benimde,kuzine sobamızın fırın kısmına attığımız küçük köy patateslerinin lezzetini hala bulamamışımdır,üstünde yemeğimiz pişerdi,güğümdede her an sıcak su(bulaşık yıkamak yada banyo yapmak için)demir askılarınada çamaşırlarımızı sererdik,arkasında iki minder dururdu devamlı,ev üyeleri arasında orası kim önce kaparsa onun olurdu(harika uyunurdu orda varya:D
    sonra kışın,dışarda kardan bebek yapar tepsiyle sobanın dibine getirirdim yanıma,oynarken sıcaktan erir giderdi,o kısacık beraberliğimizde bile bağlanırdım ona ve eriyişini seyrederken üzülürdüm:Dsonra bide sobayla ilgili unutamadığım,annem saralle çokomeli evde tencereyle yapardı ben küçükken:)onu hazırlarken sarellede un kokusu olmasın diye unu teflon tencereye koyar sobanın üstünde ağır ağır kavururdu,tabi bütün evi kavruk un kokusu sarardı,bu kokuyu almayalı uzun zaman oldu ve çok huzur veren bi kokudur tavsiye ederim:D
    uzadıkça uzayan hatıralar,bir soba nerelere götürüryor insanı,(sobayı yakma ve kömürlük kültürü ve oradan taşınan odunlar kısmına girmedim bile dikkat edersen :D
    ayy ne çok özlemişim sobamızı yaw,şöyle olsada arka boruları kıpkırmızı olana dek odun koysak içine ve geçsek arkasına terleyene kadar otursak:D
    sevgiler canım,süper bi konu seçmişsin,,

    YanıtlaSil
  3. sobada kestane ve ayva pişiremyi özledim:(

    YanıtlaSil
  4. Bende sobalarla büyüdüm ve özledim bazi yönlerini, mesela üstünde yahut bölmesinde pisirilen yiyecekleri, patatesi..
    Buraya geleli kalorifer var, cocukla kolay oluyor tabiki ama sobanin yeri baska cok!
    Sirf böyle sobali biri olsada gitsem sobanin basinda sohbet etsem, cay icsek :)
    Güzel yazin güzellikleri hatirlatti tesekkürler.

    YanıtlaSil
  5. Her türlü sobayı en yakından tanıyan biri olarak...
    doğalgaz çıktı mertlik bozuldu diyorum..
    başkaca birşey demiyorum...

    YanıtlaSil
  6. Sobayı özleyen dostlarım, buyrun gelin, soba başında eşsiz sohbet eşliğinde demli bir çay ile ağırlayayım sizi :)))

    Yorumlarınız için teşekkürler, sobaya hasretliğinizi anlıyorum, yerinize ben keyif yapıyorum sobanın başında, oh ohh :)))

    YanıtlaSil

Yorumlarınızı Bekliyorum